- Høy turnover og dyre rekrutteringsprosesser
- Høyt sykefravær
- Problemer med rekruttering
- Lav tilfredshet blant medarbeiderne
Økonomiske kostnader:
Det koster betydelig mer å ansette og lære opp nye ansatte enn å
beholde erfarne medarbeidere. Tap av produktivitet og økt opplæringstid kan også påvirke
bunnlinjen negativt.
Emosjonelle kostnader:
Hyppige utskiftninger skaper uro i teamet og kan føre til redusert
moral og økt stress blant de gjenværende medarbeiderne.
Økonomiske kostnader:
Et økende sykefravær kan virke som et uløselig problem. Hvordan ta tak i sykefravær og få til en nærværsprosent som sikrer et stabilt personale. For mellomledere /teamledere og nivået over kan dette problemet virke uhåndterlig.
Emosjonelle kostnader:
Å ha et høyt sykefravær skaper problemer følelsesmessig både for den som er syk og de som står igjen på jobb og må klare mer. Det er ofte både vanskelig og dyrt å skaffe vikar, og det blir uansett ikke som å ha fast personale på plass, noe som krever mye av medarbeiderne.
Dersom arbeidsmiljøundersøkelsen viser lav tilfredshet blant medarbeiderne, vil det være et tydelig signal om at dette er det nødvendig å ta tak i. Et dårlig arbeidsmiljø er dyrt for organisasjonen og belastende for medarbeiderne, og betyr stor fare for at medarbeidere søker seg nye jobber. Lav tilfredshet betyr også at lysten til å være fleksibel ikke er til stede, vi får en organisasjonskultur som ikke har fokus på fellesskapet, og det skaper en dårlig atmosfære, noe som igjen ofte fører til fare for sykmeldinger og flukt fra arbeidsplassen.
Mange sektorer, særlig innenfor helse og omsorg, barnehage og andre med høyt behov for arbeidskraft, sliter med rekruttering. Det er vanskelig å få tak i gode folk. Det er endring i arbeidsmarkedet, og unge arbeidstakere har ofte andre behov, ønsker og krav til sine ledere for å kunne gjøre en god jobb. Det stiller store krav til både rekrutteringsfasen og den første fasen etter at en ny medarbeider har startet i jobben, for å få dem inn i laget.
Dersom arbeidsmiljøundersøkelsen viser lav tilfredshet blant medarbeiderne, vil det være et tydelig signal om at dette er det nødvendig å ta tak i. Et dårlig arbeidsmiljø er dyrt for organisasjonen og belastende for medarbeiderne, og betyr stor fare for at medarbeidere søker seg nye jobber.
Lav tilfredshet betyr også at lysten til å være fleksibel ikke er til stede, vi får en organisasjonskultur som ikke har fokus på fellesskapet, og det skaper en dårlig atmosfære, noe som igjen ofte fører til fare for sykmeldinger og flukt fra arbeidsplassen.